maanantai 29. lokakuuta 2007

Unohtuneet ideat


Rupesin tässä taas pohtimaan tätä pelien suuntaa. Nykyisin tuntuu siltä että peleistä tulee tekijöiden mielestä "mahtavia", jos vain pelin grafiikka saa silmät pyörälle tms. Olen omistanut tällä hetkellä miltei kaikki konsolit 80-luvun lopulta ja silti tuntuu, että Nintendo on pelivalmistajana ainoa, joka uskaltaa kokeilla uutta, ottaa riskejä ja keskittyä siihen olennaiseen, eikä pelkästään tuohon graafiseen vääntöön. Tärkein tuntuu unohtuvan välillä Sonyltä ja Microsoftilta. En kuulu sarjaan Nintendon ylistäjät, sillä omistan Sonyn ja Microsoftin koneita tälläkin hetkellä, mutta kumpikaan valmistajista ei ole oikein saanut sellaisia lämpimiä elämyksiä aikaan kuin Nintendo. Innostus vain tuntuu loppuvan lyhyeen kun pääsee ohi pelkän graafisen "oho!" -elämyksen PS3:n ja XBOX360 koneilla. Poikkeuksiakin on tullut vastaan, kuten Final Fantasy -sarja ja Oblivion (vaikka nekin tuntuvat vahvasti vääntävän noilla graafisilla ominaisuuksilla, mutta silti niistä löytyy jotain muutakin sisältöä). Anteeksi! Ei tietysti saa unohtaa tanssimattoja ja Metal Gearia!=P Kiitokset siitä kuuluu Konamille.

Nämä ajatukset lähti taas liikkeelle siitä, kun en muista milloin viimeksi olisin pelannut mitään peliä yhtä innolla kuin tätä uusinta Zeldaa Nintendo DS:llä (PSP on tällä hetkellä jäänyt pahasti pölyyntymään). Kynäohjaus tuntuu tekevän pelistä aivan uudenlaisen ja silti säilyttäen tuon nostalgisuuden. Taitaahan tuo olla jo 10. Zeldan osa mitä tehty, jos laskuissa pysyn aivan mukana. Kaikkea hienoa kyllä ne on keksineet tähän taskussa kulkevaan peliin. Peli pohjautuu aijempaan Gamecuben -peliin (Wind Waker) ja onkin graafiseltaan tyyliltään melko samanlainen. Pelissä mielenkiintoista on se mitä kaikkea kynällä ja kahdella näytöllä voi tehdä unohtamatta sisäänrakennettua mikrofonia, johon välillä pitää huutaa, että viholliset säikkyisivät ja laskisivat suojauksen (kuulostaa ja näyttää varmasti tyhmätä jos joku yksinään huutelee vaikka linja-autossa). Sankari seuraa kiltisti kynän liikkeitä ja nopeisiin liikkeisiin Link pyöräyttää miekkaa kynän kärjen mukaan. Kynällä taas piirretään mm. karttaan reittejä, joita pitkin pelin sankarin laiva seuraa uskollisesti (Oikeaa merenkäynnin fiilistä). Karttoihin voi myös tehdä muistiinpanoja kirjoittaen ym. Yksi oikein hauska idea oli pelissä se, jossa piti sulkea DS:n kansi, jotta sai ylänäytöstä leiman alanäyttön karttaan kiinni. Interaktiivisuus on käsinkosketeltavissa. Nuo mainitut jutut ovat vain pieni osa kaikesta hauskuudesta mitä tuossa pelissä voi tehdä.

Olisi hyvä, jos muutkin valmistajat ottaisivat opikseen ja keskittyisivät enemmän siihen mikä on hauskaa. Uudet ideat ainakin tuntuvat innostavan paljon. Odotan mielenkiinnolla uusinta Mariota Wii:lle ja "kuntomatto" tuntuu mielenkiintoiselta idealta Wii:lle (saa nähdä vain toimiiko se).

Ei kommentteja: